820
post-template-default,single,single-post,postid-820,single-format-standard,qode-social-login-1.1.3,qode-restaurant-1.1.1,stockholm-core-2.4,select-theme-ver-9.10,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,no_animation_on_touch,,qode_menu_
Smartdrive rullestolreiser

SmartDrive – et smart reisefølge

Blir du sliten av å trille en hel dag rundt i en by? Føler du at du hele tiden forsinker ditt turfølge? Det gjør jeg, spesielt når vi er flere på tur og det er kupert. I tillegg er jeg av den sorten som hater å bli trillet, derfor blir det ofte til at jeg blir hengende bakerst og stresser for at jeg forsinker mitt reisefølge.

«SmartDrive er et drivaggregat med meget lav vekt som kan festes til de fleste manuelle rullestoler. Den kan hjelpe deg opp bratte bakker og ramper, eller til kjøring over lengre distanser. SmartDrive er intuitiv og styres enkelt med hjelp av et PushTracker BLUETOOTH® armbånd»

Permobil Norge

Slik fungerer SmartDrive

Kort fortalt er SmartDrive en motor som festes til din rullestolen. Motoren kan enkelt taes av og på enten av deg selv eller andre. Noen greier selv å ta den av og på mens de sitter i rullestolen. Selv sliter jeg med å ta den av og på fordi jeg har dårlig håndfunksjon og det er ingen gode steder for meg å holde motoren. SmartDrive styres fra en styringsenhet som heter «PushTracker» . Den ser ut som en klokke som man fester på håndleddet. Motoren starter og stopper ved at man dunker to ganger med den hånda man har Pushtracker på. Mest naturlig er det å dunke på drivringen, men man kan også dunke mot sitt eget lår, et bord eller andre flater. Merk at den ikke kan stoppes ved å holde igjen drivringene, noe vi rullestolbrukere helt intuitivt gjør. Derfor er det viktig å lære seg å bruke SmartDrive på åpne flater uten trafikk før man tar den med på bytur. Det tar litt tid å intuitivt dunke to ganger for å stoppe i stedet for å holde igjen drivringen. 

Man skrur SmartDrive på og av med å trykke på en knapp på Pushtracker (styringsenheten på håndleddet). Det er også en hovedstrømsknapp på selve motoren som enkelt kan nåes fra rullestolen. Motoren veier 6,1 kg og kan kjøre opp til 6 km/t. Når motoren startes med to dunk (etter at man har skrudd den på) så akselerer den opp til 6 km/t. Man bestemmer selv hvilken fart man vil ha gjennom å dunke en gang når ønskelig fart er oppnådd. Når motoren går er det ikke meningen at man skal trille / skyve på drivringen, slik man gjør med enkelte hjelpemotorer festet i navet. Man skal kun holde på drivringene for å styre rullestolen i ønsket retning. 

Reise med SmartDrive

Personlig synes jeg SmartDrive er et supert reisefølge. Den er perfekt på ferier der man ønsker å utforske byer, når man er i kupert terreng og når man vet man skal trille mye. Man kan også fly med SmartDrive og batteriet er godkjent for å ha inne i kabinen. Selv tar jeg av hjulet når jeg har kommet frem til flyet og får noen til å legge det i baggasjerommet over flysetene. Husk å ha med sertifikatet som følger med SmartDrive som forteller kabinpersonalet hva slags type batteri det er. 

Erfaringer

I fjor skaffet jeg meg en SmartDrive, dvs jeg fikk den av NAV etter å ha søkt om å få den på dispensasjon ettersom den ikke er prisforhandlet. Jeg har den nyeste modellen pr august 2019 og den heter MX2+. Den eldre modellen styres anderledes. Jeg hadde den med på min årlige Spaniatur og på jentetur til Tallin, og jeg fikk prøvd den i mange ulike miljø. På litt lengre strekninger, i parker, på strandpromenader, gangveier osv fungerer den helt perfekt så lenge underlaget ikke er for løst. Er det f.eks litt grus og oppoverbakke begynner den fort å spinne. Man kan selvfølgelig hjelpe til med å selv trille, men PushTracker tolker ofte det at jeg hjelper til med å dytte på drivringen som at jeg ønsker å stoppe motoren.  

Bruk sammen med Freewheel

Jeg har også brukt SmartDrive mye i bymiljø og det funker greit. Problemet er at man i et bymiljø ofte må starte, stoppe og skru av motoren. Dette kan være litt slitsomt av og til kan det også føre til litt skumle situasjoner. Jeg kommer nærmere tilbake til det. På brostein fungerer også motoren greit, og den greier å få tak nok til å skape fremdrift. MEN det lønner seg å ha på en Freewheel fordi om svinghjulene setter seg fast mellom brosteinen så slutter ikke motoren å gå. Det fikk jeg erfare da mine svinghjul satt seg fast mellom to brostein. Da løftet motoren hele stolen opp og fremover, og jeg ble vippet ut av stolen og havnet langflat på gaten. Jeg hadde rett og slett ikke tid nok til å få stoppet motoren. Neste gang tar jeg med Freewheel eller skrur av motoren når jeg triller på brostein.

Selv om det er litt plunder med å skru av og på motoren, så kommer jeg til å fortsette å bruke SmartDrive om jeg skal trille rundt i en by en hel dag, spesielt om det er kupert. Jeg kommer meg lengre og jeg slipper å hele tiden føle at jeg sinker mitt turfølge. En annen fin ting i bymiljø er at man kan kjøre opp og ned kanter med motoren på fordi den beveger seg opp og ned under akselen. SmartDrive fungerer med andre ord ikke som tippesikring!

Utfordringer

Vanskelig der man stadig må skru av enheten

Som sagt kan det være litt utfordrende å bruke SmartDrive i miljøer der man hele tiden må starte, stoppe og skru av motoren. F.eks skulle jeg over en fotgjengerovergang der det var rødt lys. Jeg kjører frem til overgangen og dunker to ganger for å stoppe fremdriften på motoren. Så setter jeg på mine bremser og det tolker PushTracker som at jeg dunker to ganger og motoren starter dermed. Jeg er da på vei ut i en trafikkert gate på rødt lys. Gudskjelov sto bremsene på, så jeg trillet ikke langt før jeg fikk stoppet motoren. En annen gang skulle jeg inn på en kafé og jeg dunker to ganger for å stoppe fremdriften. Jeg glemmer derimot å skru den helt av ved å trykke på PushTracker knappen på håndleddet. Jeg kjøper kaffe og i det jeg setter kaffekoppen ned på bordet starter motoren å gå. Dette skjedde fordi PushTracker tolket det at jeg satt ned koppen som to dunk. Motoren startet og jeg kjører rett inn i bordet fult av kaffekopper.

Små vanskelige knapper på styringsenheten

SmartDrive sitt svakeste ledd er helt klart selve styringsenheten. Knappene på PushTracker er også litt harde og vanskelige å trykke på for oss med dårlig fingre. Det går, men jeg synes det er unødvendig tuklete. I bymiljø må man faktisk ikke bare starte og stoppe motoren ofte, man må også ofte skru den av på styringsenheten på håndleddet. Og da er det dumt at knappen er vanskelig å trykke på. Jeg ønsker meg en større display med berøringsskjerm eller en knapp som er lettere å bruke.

Dårlig display

Displayet er også veldig lite og nær sagt umulig å lese i sollys. Det er dumt fordi det blir umulig å se om SmartDrive er av eller på (jeg har lett for å glemme om jeg har skrudd den av eller ei). Den eneste måten å da finne ut om den er av eller på er å dunke to ganger for å se om motoren starter. Står man f.eks i kø er ikke dette noe man ønsker å gjøre i tilfelle motoren starter. Jeg ønsker meg rett og slett et display der man lett (også i sollys) ser hvorvidt SmartDriven er på eller av. Nå skal det sies at PushTracker vibrerer når den skrur motoren på og av, men det er ikke alltid like lett å verken kjenne eller huske det etterpå. 

Batteriene

Batteriet på Pushtracker er heller ikke det beste og jeg har på lange turer opplevd at det går tomt før selve motoren. Det løser jeg ved å ha med meg en liten batteribank slik at den kan lades når jeg f.eks tar en kopp kaffe. 

Motoren bremser ikke i bakker

Motoren er laget slik at det ikke er tungt å trille med den, selv om den ikke er skrudd på. Jeg er enig at den ikke er tung å trille med når SmartDrive ikke står påskrudd. Men det betyr ikke at jeg ikke kjenner en forskjell og personlig ville jeg aldri hatt SmartDrive på om jeg ikke har tenkt å bruke motoren. Hjulet er også laget slik at det ikke er tungt å svinge rundt. Det man kanskje merker mest når man har det på er at man får mere fart i nedoverbakker og det blir litt tyngre å bremse. Dessverre bremser ikke SmartDrive opp i nedoverbakker, det hadde helt klart vært ønskelig.

App fungerer dårlig

Det følger også med en app der man kan se hvor langt man har trillet, hvor mye SmartDrive har hjulpet til og man kan også forandre ulike innstillinger på SmartDrive/PushTracker. Jeg har dessverre problemer med å koble PushTracker til appen, så den har jeg ikke brukt mye. Jeg har også snakket med andre som har dette problemet.

Ta med umbrakonøkkel

Et tips er å ta med unbrakonøkkel som følger med SmartDriven´en. Etter en dag på brostein og mye risting løsnet nemlig SmartDrive festet på min rullestol, og det måtte strammes for å kunne fortsette å bruke den. Nå ligger unbrakonøkkelen fast i min sekk. 

Oppsummering

SmartDrive er først og fremst som navnet tilsier et smart produkt som det er kjekt å ha med seg på tur. Når det er sagt så har produktet forbedringspotensial, og da tenker jeg spesielt på styringsenheten PushTracker.  Likevel vil jeg anbefale produktet til rullestolbrukere som har god kontroll på sin egen rullestol og som kan venne seg til en ny måte å bremse stolen på. Jeg gir SmartDrive en sterk firer i terningskast. Permobil har kjøpt SmartDrive av Max Mobility, men i Norge er det fortsatt Sunrise Medical som selger produktet. Les mer om SmartDrive her

Tags:
No Comments

Post a Comment

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.